Gyllensvaans Möbler

Laddar för framtiden

Här, två mil utanför Falköping, jobbar 250 personer på den 8 hektar stora anläggningen. De producerar en bokhylla var tredje sekund. Upp till två pallar i minuten. Dygnet runt. Gyllensvaans Möbler är det stora företag på den lilla orten som tror stenhårt på teknisk utveckling.

Hela resan från metropolen Nässjö till Kättilstorp smalnar vägen av för varje sväng närmre vi kommer. De flesta träd är kala nu och jag svär lite över att vädret är sådär typiskt höstbusigt. Men hoppas att färgglada löv och breda leenden ska göra bilderna rättvisa ändå.

På parkeringen utanför entrébyggnaden laddas redan fler elbilar. Här möts vi av Per-Arne Hüllert och Kalle Gyllensvaan från Gyllensvaans Möbler och Jonas Gillek från Kättilstorps Elektriska.

Per-Arne, mer känd som P-A, är den finurliga och pratsamma underhållschefen som själv kör en plug-in hybrid:

Den är så härligt att köra elbil. Inte ett ljud. Och den här månaden har jag tankat för 643 kronor. Och har fortfarande halva tanken kvar!

Jag undrar hur idéen på laddstolpar kom på tal. För Kalle, som är chef för teknisk utveckling och även delägare, kommer svaret enkelt:

Vi älskar teknik. Ny teknik. Och vi vill göra det bra för våra anställda. De ska ha det bättre här än hemma.

Kalle ljuger inte. Att teknisk utveckling, hållbarhet och effektivisering driver arbetet är inget som går att missa. På anläggningen finns 15 automatiserade produktionslinjer, kamerabaserat kvalitetssystem, kommunikationssystem mellan människor och maskiner, 80 robotar som packar möblerna, en solcellsanläggning som beräknas producera lika mycket el som elbilarna på parkeringen gör åt vid max uttag av stolparnas effekt, och nu laddstolpar.

Vi började med att bygga ett nytt ställverk. Vi behöver ha rätt förutsättningar för att kunna ladda våra bilar i framtiden. Det här är inget man kan kompromissa med, säger P-A.

Idag står åtta laddstolpar Eco One EpSpot i full fläkt på parkeringen. Snart ska två till vara igång. De har möjlighet till laddning med 22 kWh genom 3-fas. Hur snabbt bilen sen laddas fullt beror på bilmodell och effektstyrningen. Laddstolparna förbrukar idag 100 A, vilket betyder att laddparken har kapacitet att tredubblas.

Även om jag och mina kollegor har svårt att förstå varför någon skulle välja något annat varumärke än vårt så vet vi att de har haft uppe flera förslag på bordet. Därför frågar jag:

Vad föll det på då, valet?

Jag har haft ögonen på de här laddstolparna länge. Just för att jag gillar utseendet. Sen är luckorna perfekta för att skydda uttagen från väder, vind, och andra krafter, menar P-A.

EpSpot är också en bordsvältare, tillägger Kalle.

Det unika med EpSpot är att allt, och då menar jag ALLT händer i molnet. Styrning, mätning och betalning.

Lastbalanseringen med kö-funktion är en tekniknörds dröm. På så sätt räcker elen till fler. Sen, att jag kan styra vilka som använder sig av uttagen och vilken effekt de laddar på med några magiska knapptryck är ju – jättebra, säger P-A.

För att ladda bilen hämtar föraren ner appen EpSpot. Scannar QR-koden eller väljer uttaget i listan och startar laddningen. I appen kan föraren följa bilens laddning och betala för förbrukad el. Full koll hela vägen.

Och installationen? Det är ju inte bara bilförarna som ska trivas med laddstolparna. Även installatören. Jag vänder mig till Jonas eftersom han är ledande montör för hela bygget.

Så lätt. Kabeln är ju redan uppdragen genom betongfundamentet. Det är bara att koppla plintarna och montera plåtarna, svarar han.

När jag tänker efter var det nog snus på det kvittot för 643 kronor, flikar P-A in.

Ja, ni ser ju. Livet med elbil är en dröm.

Gyllensvaans Möbler gör inte bara skillnad genom att leverera bokhyllor till miljontals hem världen över. Jag tror inte att den slingriga vägen hem hade varit något annat än oljegrus utan de 100-tal transporter som hämtar och lämnar gods på fabriken varje dag. För världen runt om dem tycks färdas mer friktionsfritt mot framtiden likt vår bil på hemvägen gör på den hyfsat nyasfalterade vägen. Och jag kanske ska be om en kopia på det där kvittot.